Ψυχολογία αθλητών

Παρόλο που η εξάσκηση ψυχολογικών δεξιοτήτων έχει αρχίσει να γίνεται αποδεκτή από αθλητές και προπονητές, υπάρχουν ακόμη αρκετές παρανοήσεις σχετικά με το θέμα αυτό.

  • Λάθος 1: Αφορά μόνο σε αθλητές και αθλήτριες υψηλού επιπέδου. Αντίθετα, αθλητές κάθε επιπέδου μπορούν να ωφεληθούν στην απόδοσή τους μαθαίνοντας για παράδειγμα να ελέγχουν το στρες τους ή μαθαίνοντας να αυτοσυγκεντρώνονται κατά τη διάρκεια του αγώνα.
  • Λάθος 2: Ψυχολογική υποστήριξη χρειάζονται μόνο οι «προβληματικοί» αθλητές και αθλήτριες. Η αθλητική ψυχολογία δεν ασχολείται με αθλητές ή αθλήτριες με φανερά ή κρυφά ψυχολογικά προβλήματα σε τέτοιο βαθμό ώστε να παρεκκλίνουν του «φυσιολογικού». Αντίθετα, σκοπός της αθλητικής ψυχολογίας είναι να διδάξει στους αθλητές ψυχολογικές τεχνικές και δεξιότητες, οι οποίες θα τους βοηθήσουν να ανταποκριθούν καλύτερα στις απαιτήσεις του αγώνα και της προπόνησης και να αυξήσουν την απόδοσή τους.
  • Λάθος 3: Η ψυχολογική υποστήριξη μπορεί να δώσει γρήγορες λύσεις. Για να είναι αποτελεσματικές οι τεχνικές απαιτείται μακροχρόνια και συστηματική εξάσκηση. Όπως ακριβώς κανένας αθλητής δεν μπορεί να τελειοποιήσει το σουτ του ή την άμυνά του με λίγες προπονήσεις, έτσι και η εκμάθηση των ψυχολογικών δεξιοτήτων έρχεται μετά από μακροχρόνια προσπάθεια και συστηματική εξάσκηση.

Διαβάστε περισσότερα για την ψυχολογική προετοιμασία αθλητών

Οδηγός για Προπονητές και Αθλητές

PSYXOLOGIKH PROE KOLYMB BOOKΤο εγχειρίδιο αυτό απευθύνεται κατά κύριο λόγο στους προπονητές κολύμβησης και κατ' επέκταση στους κολυμβητές. Ο στόχος του εγχειριδίου αυτού είναι, πρώτον να δώσει το ερέθισμα που θα ενεργοποιήσει προπονητές και κολυμβητές να υιοθετήσουν την εξάσκηση ψυχολογικών δεξιοτήτων ως μέρος της προπόνησης, και δεύτερον να παρέχει τις κατευθύνσεις που θα οδηγήσουν στο σχεδιασμό κατάλληλων προγραμμάτων ψυχολογικής προετοιμασίας. Το περιεχόμενο του εγχειριδίου αυτού αποσκοπεί στο να δώσει την ώθηση και τα εφόδια, ώστε να ασχοληθεί ο προπονητής επισταμένα με την ψυχολογική προετοιμασία των κολυμβητών του.

 

 

 

 


Αντώνης Χατζηγεωργιάδης
ISBN 960-8183-39-1
Σελίδες: 108
Έκδοση: 2004
Εκδόσεις A. & Π. Χριστοδουλίδη Ο.Ε
Κων. Μελενίκου 22
Τ.Κ. 54635
Τηλ: 2310-248486
Fax: 2310- 248478

Οδηγός για Προπονητές και Αθλητές

phycologiki proetoimasia sto stiboΤο εγχειρίδιο αυτό απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε προπονητές στίβου, αλλά και στους αθλητές και αθλήτριες. Παρουσιάζει ιδέες και τεχνικές για την ψυχολογική προετοιμασία και το ανέβασμα των αθλητών. Η καλή ψυχολογία είναι σκληρή δουλειά και κατάκτηση του ίδιου του αθλητή ή της αθλήτριας, όμως στην δουλειά αυτή οι προπονητές και οι αθλητικοί ψυχολόγοι μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά. Επειδή στον αγώνα ο αθλητής είναι ουσιαστικά μόνος του, το σώμα του, το πνεύμα του και η καλή του ψυχολογία ελέγχονται μόνο από τον ίδιο και από κανένα άλλο. Για το λόγο αυτό ο αθλητής πρέπει να μάθει να ελέγχει τον εαυτό του. Το εγχειρίδιο αυτό γράφτηκε για να βοηθήσει τους αθλητές, τις αθλήτριες και τους προπονητές τους. Μέσα στις σελίδες του βιβλίου ξετυλίγονται ιστορίες, παρουσιάζονται καταστάσεις τις οποίες ζει κανείς καθημερινά στο γήπεδο, τις οποίες καλείται να αντιμετωπίσει, να προσπεράσει ή να ξεπεράσει, όταν βρίσκεται στο δρόμο της υπεροχής στον αθλητισμό, αλλά και στη ζωή.

 


Γιάννης Θεοδωράκης, Ανή Χρόνη.(2002)
SBN 960-8183-24-3
Σελίδες 94
Έκδοση 2002
Εκδόσεις A. & Π. Χριστοδουλίδη Ο.Ε
Κων. Μελενίκου 22
Τ.Κ. 54635
Τηλ: 2310-248486
Fax: 2310- 248478

Οδηγός για Προπονητές & Αθλητές

PRAKTIKH SEIRA BASKET6

«Κά­θε φο­ρά ο­ρα­μα­τι­ζό­μουν πού ή­θε­λα να βρε­θώ, τι εί­δους παίκτης ή­θε­λα να γί­νω. Προ­φα­νώς προ­σέγ­γι­ζα το κάθε τι με το στό­χο κα­τά νου. Ή­ξε­ρα πού α­κρι­βώς ή­θε­λα να πά­ω και επικέντρω­να την προ­σο­χή μου για να φτά­σω ε­κεί». Michael Jordan

«Νο­μί­ζω ό­τι έ­χω κα­τα­λά­βει για ποιόν λό­γο ο Malone έ­χει γί­νει έ­νας τό­σο κα­λός ρι­μπά­ου­ντερ. Εί­ναι πο­λύ σπου­δαί­ος, διό­τι κατα­φέρ­νει να εί­ναι προ­ση­λω­μέ­νος συ­νέ­χεια στη μπά­λα. Μπορεί να τον σπρώ­ξεις, να τον κλω­τσή­σεις, να τον πα­τή­σεις, αλ­λά δε μπο­ρείς να ξε­κολ­λή­σεις τα μά­τια του α­πό τη μπά­λα. Απο­τε­λεί ένα ξε­κά­θα­ρο πα­ρά­δειγ­μα αυ­το­συ­γκέ­ντρω­σης.» Dwight Jones

Η κα­λα­θό­σφαι­ρα α­πο­τε­λεί έ­να παι­χνί­δι ό­που ο ψυ­χο­λο­γι­κός παρά­γο­ντας παίζει έ­να ιδιαί­τε­ρο και κα­θο­ρι­στι­κό ρόλο στην απόδοση. Σύμ­φω­να με τον «πα­τριάρ­χη» του α­με­ρι­κά­νι­κου μπάσκετ John Wooden, το μπά­σκετ εί­ναι παι­χνί­δι κυ­ρί­ως νοητικό. Πό­σο συ­χνά εί­ναι τα παραδείγ­μα­τα ό­που α­θλη­τές, ό­ντως ι­κα­νοί και τα­λαντού­χοι, απο­τυ­χαί­νουν να έ­χουν κα­λή α­πό­δο­ση στους αγώ­νες! Πό­σο συ­χνά α­θλη­τές και προπονη­τές α­να­ρω­τιού­νται για τη δια­φο­ρο­ποί­η­ση της α­πόδο­σης με­τα­ξύ προ­πο­νή­σε­ων και αγώνων!

Η σω­στή ψυ­χο­λο­γι­κή προ­ε­τοι­μα­σί­α, σε συν­δυα­σμό με την κατάλ­λη­λη φυ­σι­κή κατά­σταση και την προ­πό­νη­ση της τε­χνι­κής και της τα­κτι­κής του α­θλή­ματος, α­ποτελεί το ε­φό­διο και την πρου­πό­θε­ση για την υ­ψη­λή α­πό­δο­ση. Με την ε­ξά­σκη­ση και την εφαρ­μο­γή των κα­τάλ­λη­λων ψυχο­λο­γι­κών τε­χνι­κών που α­να­φέ­ρο­νται πα­ρα­κά­τω στο συ­γκε­κρι­μέ­νο βι­βλί­ο, οι κα­λα­θο­σφαι­ρι­στές μπορούν:

  • Να μά­θουν να θέ­τουν τους κα­τάλ­λη­λους στό­χους και να προ­σπα­θούν να τους επι­τύ­χουν. 
  • Να μά­θουν να ε­ξα­σκού­νται νο­ε­ρά.
  • Να ε­στιάζουν κα­τάλ­λη­λα την προ­σο­χή και την αυ­το­συγκέντρω­σή τους στις διάφο­ρες φά­σεις του παι­χνι­διού.
  • Να ε­λέγ­χουν με ε­ποι­κο­δο­μη­τι­κό τρό­πο τις σκέ­ψεις τους για να μά­θουν να σκέφτο­νται θε­τι­κά, αλ­λά και να βελτιώ­νουν την α­πό­δοσή τους.

 Μ. Γούδας, Σ. Πέρκος, & Θεοδωράκης Γ. (2004)ISBN 960-8183-45-6
Σελίδες 96
Έκδοση 2004
Εκδόσεις A. & Π. Χριστοδουλίδη Ο.Ε
Κων. Μελενίου 22
Τ.Κ. 54635
Τηλ: 2310-248486
Fax: 2310- 248478  

0005

Το βιβλίο αυτό είναι η 2η βελτιωμένη έκδοση του 'Η ψυχολογία της υπεροχής στον αθλητισμό'. Ο στόχος του βιβλίου είναι να παρουσιάσει τα πλέον σύγχρονα ερευνητικά ευρήματα της αθλητικής ψυχολογίας αλλά και να μεταφράσει τα ευρήματα αυτά σε εφαρμόσιμες πρακτικές οδηγίες για προπονητές και προπονήτριες κάθε επιπέδου. Στην έκδοση έχουν προστεθεί καινούρια κεφάλαια και περισσότερες ασκήσεις εφαρμογής, νέα τμήματα με πρακτικές υποδείξεις, ενώ όλο το κείμενο έχει γίνει περισσότερο φιλικό για τον αναγνώστη. Τέλος όλη η βιβλιογραφία ανανεώθηκε και περιλαμβάνει τις πλέον σύγχρονες πηγές.

 

 

 

Μερικά από τα θέματα που καλύπτονται στο βιβλίο είναι:

  • Η εφαρμογή προγραμμάτων ψυχολογικής προετοιμασίας αθλητών
  • Η εξάσκηση των αθλητών σε ψυχολογικές δεξιότητες
  • Η αντιμετώπιση του αγωνιστικού άγχους
  • Η εξάσκηση σε τεχνικές χαλάρωσης
  • Η βελτίωση της αυτοσυγκέντρωσης στην προπόνηση και στον αγώνα
  • Μέθοδοι αποτελεσματικής ηγεσίας και επικοινωνία
  • Μέθοδοι παρακίνησης των αθλητών
  • Η ψυχολογία των αθλητών με κινητικές ιδιαιτερότητες

 Ιωάννης Θεοδωράκης, Μάριος Γούδας, Αθανάσιος Παπαιωάννου. (2002)
ISBN 960-8183-16-2
Σελίδες 432
Έκδοση 2002
Εκδόσεις A. & Π. Χριστοδουλίδη Ο.Ε
Κων. Μελενίκου 22
Τ.Κ. 54635
Τηλ: 2310-248486
Fax: 2310- 248478

BASKET

Η τροποποίηση των κανονισμών ενός αθλήματος επηρεάζει σημαντικά τόσο το ποιες ατομικές δεξιότητες χρησιμοποιούνται, όσο και την τακτική. Οι κανονισμοί κάθε αθλήματος δεν είναι απαραίτητο να αντιμετωπίζονται στην προπονητική διαδικασία ως δεδομένοι και χωρίς δυνατότητα τροποποίησης.
Αντίθετα, η τροποποίηση των κανονισμών προσφέρει μία θαυμάσια ευκαιρία για την εξάσκηση και βελτίωση συγκεκριμένων δεξιοτήτων, που θα χρησιμοποιηθούν πιο αποτελεσματικά σε κανονικές συνθήκες αγώνα. Π.χ., αν παίξουμε στην προπόνηση ένα παιχνίδι του μπάσκετ με έναν πρόσθετο κανονισμό ο οποίος απαγορεύει την ντρίμπλα, τότε οι παίκτες θα χρησιμοποιήσουν, αναγκαστικά, σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό την πάσα, αλλά και το ξεμαρκάρισμα. Έτσι, μία τροποποίηση ενός κανονισμού μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην εφαρμογή κάποιων συγκεκριμένων δεξιοτήτων και στην κατάλληλη προσαρμογή της τακτικής.
Στο εγχειρίδιο αυτό προτείνονται 'Τροποποιημένες Μορφές Παιχνιδιού' (ΤΜΠ) με σκοπό την αποτελεσματικότερη μάθηση δεξιοτήτων και τακτικών εφαρμογής τους, με στόχο την καλύτερη και πιο σωστή χρήση τους στον πραγματικό αγώνα. Με τον όρο αυτό νοούνται παιχνίδια τα οποία διατηρούν βασικούς κανονισμούς του μπάσκετ, ενώ κάθε φορά τροποποιούνται, προσθέτονται ή αφαιρούνται άλλοι, ώστε να επιτευχθεί καλύτερα η εξάσκηση συγκεκριμένων δεξιοτήτων -στόχων.

Παραδείγματα Τροποποιημένων Παιχνιδιών

Δείτε μια σχετική παρουσίαση


 Ε. Κιουμουρτζόγλου, Μ.Γούδας
ISBN 960-8183-33-2
Σελίδες 158
Έκδοση 2003
Εκδόσεις A. & Π. Χριστοδουλίδη Ο.Ε
Κων. Μελενίου 22
Τ.Κ. 54635
Τηλ: 2310-248486
Fax: 2310- 248478

BASKET

Μπορείτε να φανταστείτε έναν αγώνα μπάσκετ με δύο μπάλες; Έναν αγώνα όπου οι δύο ομάδες μπορούν να σκοράρουν σε όποιο καλάθι θέλουν; Μπορείτε να παίξετε 'Κλέφτες και αστυνόμους' χρησιμοποιώντας μια μπάλα του μπάσκετ; Το εγχειρίδιο αυτό φιλοδοξεί να προσθέσει μία πραγματικά νέα διάσταση στην διδασκαλία της καλαθοσφαίρισης σε νεαρούς αθλητές με την χρήση κατάλληλα διαμορφωμένων παιχνιδιών.

Το εγχειρίδιο περιλαμβάνει 50 Τροποποιημένα Παιχνίδια τα οποία είναι κατάλληλα για την εκμάθηση του μπάσκετ στις νεαρές ηλικίες. Υπάρχουν όμως και Τροποποιημένες Μορφές Παιχνιδιού κατάλληλες για μεγαλύτερες ηλικίες και για την ανάπτυξη σύνθετων δεξιοτήτων.

Οι συγγραφείς αναπτύσσουν ένα μοντέλο 5 σταδίων ανάπτυξης του καλαθοσφαιριστή και προτείνουν παιχνίδια για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων που απαιτούνται σε κάθε στάδιο. Ταυτόχρονα προτείνουν και μία συγκεκριμένη διδακτική μεθοδολογία για την καλύτερη επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων. Τα προτεινόμενα Τροποποιημένα Παιχνίδια καλύπτουν και τα 5 στάδια ανάπτυξης.

Τα 5 στάδια ανάπτυξης του καλαθοσφαιριστή είναι:

α: απλές ατομικές δεξιότητες, όπως π.χ. ή ντρίπλα και το σουτ

β. σύνθετες δεξιότητες, οι οποίες προκύπτουν από τη σύνθεση και την εφαρμογή δύο ή περισσότερων απλών δεξιοτήτων σε μία συνεχόμενη, π.χ. ντρίπλα και lay-up

γ. ομαδικές δεξιότητες, π.χ. η συνεργασία πολλών παικτών στην εφαρμογή ενός play ή ενός συστήματος

δ. δεξιότητες λήψης αποφάσεων ή επιλογής τακτικής, π.χ. απόφαση εκδήλωσης επίθεσης ή ελέγχου του ρυθμού

ε. δεξιότητες προσαρμογής στην ομάδα π.χ. η αποδοχή και ανάληψη ενός ρόλου που είναι αναγκαίος για την καλή λειτουργία της ομάδας από ένα παίκτη

Το εγχειρίδιο απευθύνεται σε προπονητές καλαθοσφαίρισης κάθε επιπέδου, αλλά και σε καθηγητές φυσικής αγωγής οι οποίοι θέλουν να εμπλουτίσουν τα σχετικά με την καλαθοσφαίριση μαθήματα τους με μία εντελώς διαφορετική προσέγγιση.


Ε. Κιουμουρτζόγλου, Μ.Γούδας
ISBN 960-8183-33-2
Σελίδες 158
Έκδοση 2003
Εκδόσεις A. & Π. Χριστοδουλίδη Ο.Ε
Κων. Μελενίου 22
Τ.Κ. 54635
Τηλ: 2310-248486
Fax: 2310- 248478

Ψυχολογική Προετοιμασία στο Μπάσκετ: Οδηγός για Προπονητές & Αθλητές

Τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι προπονητές έχουν αρχίσει πια να κατανοούν ότι η σωστή και πλήρης προετοιμασία θα πρέπει να δίνει την ίδια αξία σε δύο διαφορετικούς παράγοντες: εκείνον της σωματικής και εκείνον της ψυχολογικής προετοιμασίας.
Σήμερα είναι πλέον αποδεκτό ότι κάθε προπόνηση θα πρέπει να περιέχει εξάσκηση σε θέματα τεχνικής και τακτικής, στη φυσική προετοιμασία (φυσική κατάσταση), αλλά και στην ψυχολογική προετοιμασία. Όσο καλά και να προετοιμαστεί ο αθλητής στην τεχνική και στην τακτική του αθλήματός του, όσο καλά γυμνασμένος να είναι, αν δε φροντίσει και για την κατάλληλη ψυχολογική του προετοιμασία, έχει πολλές πιθανότητες να αποτύχει.

Σύμφωνα με τον «πατριάρχη» του αμερικάνικου μπάσκετ John Wooden, το μπάσκετ είναι παιχνίδι κυρίως νοητικό. Πόσο συχνά είναι τα παραδείγματα όπου αθλητές, όντως ικανοί και ταλαντούχοι, αποτυχαίνουν να έχουν καλή απόδοση στους αγώνες! Πόσο συχνά αθλητές και προπονητές αναρωτιούνται για τη διαφοροποίηση της απόδοσης μεταξύ προπονήσεων και αγώνων!
Η σωστή ψυχολογική προετοιμασία, σε συνδυασμό με την κατάλληλη φυσική κατάσταση και την προπόνηση της τεχνικής και της τακτικής του αθλήματος, αποτελεί το εφόδιο και την προϋπόθεση για την υψηλή απόδοση.

Διαβάστε περισσότερα για την ψυχολογική προετοιμασία στο μπάσκετ

Ψυχολογία αθλητών

Παρόλο που η εξάσκηση ψυχολογικών δεξιοτήτων έχει αρχίσει να γίνεται αποδεκτή από αθλητές και προπονητές, υπάρχουν ακόμη αρκετές παρανοήσεις σχετικά με το θέμα αυτό.

  • Λάθος 1: Αφορά μόνο σε αθλητές και αθλήτριες υψηλού επιπέδου. Αντίθετα, αθλητές κάθε επιπέδου μπορούν να ωφεληθούν στην απόδοσή τους μαθαίνοντας για παράδειγμα να ελέγχουν το στρες τους ή μαθαίνοντας να αυτοσυγκεντρώνονται κατά τη διάρκεια του αγώνα.
  • Λάθος 2: Ψυχολογική υποστήριξη χρειάζονται μόνο οι «προβληματικοί» αθλητές και αθλήτριες. Η αθλητική ψυχολογία δεν ασχολείται με αθλητές ή αθλήτριες με φανερά ή κρυφά ψυχολογικά προβλήματα σε τέτοιο βαθμό ώστε να παρεκκλίνουν του «φυσιολογικού». Αντίθετα, σκοπός της αθλητικής ψυχολογίας είναι να διδάξει στους αθλητές ψυχολογικές τεχνικές και δεξιότητες, οι οποίες θα τους βοηθήσουν να ανταποκριθούν καλύτερα στις απαιτήσεις του αγώνα και της προπόνησης και να αυξήσουν την απόδοσή τους.
  • Λάθος 3: Η ψυχολογική υποστήριξη μπορεί να δώσει γρήγορες λύσεις. Για να είναι αποτελεσματικές οι τεχνικές απαιτείται μακροχρόνια και συστηματική εξάσκηση. Όπως ακριβώς κανένας αθλητής δεν μπορεί να τελειοποιήσει το σουτ του ή την άμυνά του με λίγες προπονήσεις, έτσι και η εκμάθηση των ψυχολογικών δεξιοτήτων έρχεται μετά από μακροχρόνια προσπάθεια και συστηματική εξάσκηση.

Διαβάστε περισσότερα για την ψυχολογική προετοιμασία αθλητών

Οδηγός για Προπονητές και Αθλητές

PSYXOLOGIKH PROE KOLYMB BOOKΤο εγχειρίδιο αυτό απευθύνεται κατά κύριο λόγο στους προπονητές κολύμβησης και κατ' επέκταση στους κολυμβητές. Ο στόχος του εγχειριδίου αυτού είναι, πρώτον να δώσει το ερέθισμα που θα ενεργοποιήσει προπονητές και κολυμβητές να υιοθετήσουν την εξάσκηση ψυχολογικών δεξιοτήτων ως μέρος της προπόνησης, και δεύτερον να παρέχει τις κατευθύνσεις που θα οδηγήσουν στο σχεδιασμό κατάλληλων προγραμμάτων ψυχολογικής προετοιμασίας. Το περιεχόμενο του εγχειριδίου αυτού αποσκοπεί στο να δώσει την ώθηση και τα εφόδια, ώστε να ασχοληθεί ο προπονητής επισταμένα με την ψυχολογική προετοιμασία των κολυμβητών του.

 

 

 


Αντώνης Χατζηγεωργιάδης
ISBN 960-8183-39-1
Σελίδες: 108
Έκδοση: 2004
Εκδόσεις A. & Π. Χριστοδουλίδη Ο.Ε
Κων. Μελενίκου 22
Τ.Κ. 54635
Τηλ: 2310-248486
Fax: 2310- 248478

Οδηγός για Προπονητές και Αθλητές

phycologiki proetoimasia sto stiboΤο εγχειρίδιο αυτό απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε προπονητές στίβου, αλλά και στους αθλητές και αθλήτριες. Παρουσιάζει ιδέες και τεχνικές για την ψυχολογική προετοιμασία και το ανέβασμα των αθλητών. Η καλή ψυχολογία είναι σκληρή δουλειά και κατάκτηση του ίδιου του αθλητή ή της αθλήτριας, όμως στην δουλειά αυτή οι προπονητές και οι αθλητικοί ψυχολόγοι μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά. Επειδή στον αγώνα ο αθλητής είναι ουσιαστικά μόνος του, το σώμα του, το πνεύμα του και η καλή του ψυχολογία ελέγχονται μόνο από τον ίδιο και από κανένα άλλο. Για το λόγο αυτό ο αθλητής πρέπει να μάθει να ελέγχει τον εαυτό του. Το εγχειρίδιο αυτό γράφτηκε για να βοηθήσει τους αθλητές, τις αθλήτριες και τους προπονητές τους. Μέσα στις σελίδες του βιβλίου ξετυλίγονται ιστορίες, παρουσιάζονται καταστάσεις τις οποίες ζει κανείς καθημερινά στο γήπεδο, τις οποίες καλείται να αντιμετωπίσει, να προσπεράσει ή να ξεπεράσει, όταν βρίσκεται στο δρόμο της υπεροχής στον αθλητισμό, αλλά και στη ζωή.

 


Γιάννης Θεοδωράκης, Ανή Χρόνη.(2002)
SBN 960-8183-24-3
Σελίδες 94
Έκδοση 2002
Εκδόσεις A. & Π. Χριστοδουλίδη Ο.Ε
Κων. Μελενίκου 22
Τ.Κ. 54635
Τηλ: 2310-248486
Fax: 2310- 248478

Οδηγός για Προπονητές & Αθλητές

PRAKTIKH SEIRA BASKET6

«Κά­θε φο­ρά ο­ρα­μα­τι­ζό­μουν πού ή­θε­λα να βρε­θώ, τι εί­δους παίκτης ή­θε­λα να γί­νω. Προ­φα­νώς προ­σέγ­γι­ζα το κάθε τι με το στό­χο κα­τά νου. Ή­ξε­ρα πού α­κρι­βώς ή­θε­λα να πά­ω και επικέντρω­να την προ­σο­χή μου για να φτά­σω ε­κεί». Michael Jordan

«Νο­μί­ζω ό­τι έ­χω κα­τα­λά­βει για ποιόν λό­γο ο Malone έ­χει γί­νει έ­νας τό­σο κα­λός ρι­μπά­ου­ντερ. Εί­ναι πο­λύ σπου­δαί­ος, διό­τι κατα­φέρ­νει να εί­ναι προ­ση­λω­μέ­νος συ­νέ­χεια στη μπά­λα. Μπορεί να τον σπρώ­ξεις, να τον κλω­τσή­σεις, να τον πα­τή­σεις, αλ­λά δε μπο­ρείς να ξε­κολ­λή­σεις τα μά­τια του α­πό τη μπά­λα. Απο­τε­λεί ένα ξε­κά­θα­ρο πα­ρά­δειγ­μα αυ­το­συ­γκέ­ντρω­σης.» Dwight Jones

Η κα­λα­θό­σφαι­ρα α­πο­τε­λεί έ­να παι­χνί­δι ό­που ο ψυ­χο­λο­γι­κός παρά­γο­ντας παίζει έ­να ιδιαί­τε­ρο και κα­θο­ρι­στι­κό ρόλο στην απόδοση. Σύμ­φω­να με τον «πα­τριάρ­χη» του α­με­ρι­κά­νι­κου μπάσκετ John Wooden, το μπά­σκετ εί­ναι παι­χνί­δι κυ­ρί­ως νοητικό. Πό­σο συ­χνά εί­ναι τα παραδείγ­μα­τα ό­που α­θλη­τές, ό­ντως ι­κα­νοί και τα­λαντού­χοι, απο­τυ­χαί­νουν να έ­χουν κα­λή α­πό­δο­ση στους αγώ­νες! Πό­σο συ­χνά α­θλη­τές και προπονη­τές α­να­ρω­τιού­νται για τη δια­φο­ρο­ποί­η­ση της α­πόδο­σης με­τα­ξύ προ­πο­νή­σε­ων και αγώνων!

Η σω­στή ψυ­χο­λο­γι­κή προ­ε­τοι­μα­σί­α, σε συν­δυα­σμό με την κατάλ­λη­λη φυ­σι­κή κατά­σταση και την προ­πό­νη­ση της τε­χνι­κής και της τα­κτι­κής του α­θλή­ματος, α­ποτελεί το ε­φό­διο και την πρου­πό­θε­ση για την υ­ψη­λή α­πό­δο­ση. Με την ε­ξά­σκη­ση και την εφαρ­μο­γή των κα­τάλ­λη­λων ψυχο­λο­γι­κών τε­χνι­κών που α­να­φέ­ρο­νται πα­ρα­κά­τω στο συ­γκε­κρι­μέ­νο βι­βλί­ο, οι κα­λα­θο­σφαι­ρι­στές μπορούν:

  • Να μά­θουν να θέ­τουν τους κα­τάλ­λη­λους στό­χους και να προ­σπα­θούν να τους επι­τύ­χουν. 
  • Να μά­θουν να ε­ξα­σκού­νται νο­ε­ρά.
  • Να ε­στιάζουν κα­τάλ­λη­λα την προ­σο­χή και την αυ­το­συγκέντρω­σή τους στις διάφο­ρες φά­σεις του παι­χνι­διού.
  • Να ε­λέγ­χουν με ε­ποι­κο­δο­μη­τι­κό τρό­πο τις σκέ­ψεις τους για να μά­θουν να σκέφτο­νται θε­τι­κά, αλ­λά και να βελτιώ­νουν την α­πό­δοσή τους.

 Μ. Γούδας, Σ. Πέρκος, & Θεοδωράκης Γ. (2004)ISBN 960-8183-45-6
Σελίδες 96
Έκδοση 2004
Εκδόσεις A. & Π. Χριστοδουλίδη Ο.Ε
Κων. Μελενίου 22
Τ.Κ. 54635
Τηλ: 2310-248486
Fax: 2310- 248478  

0005

Το βιβλίο αυτό είναι η 2η βελτιωμένη έκδοση του 'Η ψυχολογία της υπεροχής στον αθλητισμό'. Ο στόχος του βιβλίου είναι να παρουσιάσει τα πλέον σύγχρονα ερευνητικά ευρήματα της αθλητικής ψυχολογίας αλλά και να μεταφράσει τα ευρήματα αυτά σε εφαρμόσιμες πρακτικές οδηγίες για προπονητές και προπονήτριες κάθε επιπέδου. Στην έκδοση έχουν προστεθεί καινούρια κεφάλαια και περισσότερες ασκήσεις εφαρμογής, νέα τμήματα με πρακτικές υποδείξεις, ενώ όλο το κείμενο έχει γίνει περισσότερο φιλικό για τον αναγνώστη. Τέλος όλη η βιβλιογραφία ανανεώθηκε και περιλαμβάνει τις πλέον σύγχρονες πηγές.

 

 

 

Μερικά από τα θέματα που καλύπτονται στο βιβλίο είναι:

  • Η εφαρμογή προγραμμάτων ψυχολογικής προετοιμασίας αθλητών
  • Η εξάσκηση των αθλητών σε ψυχολογικές δεξιότητες
  • Η αντιμετώπιση του αγωνιστικού άγχους
  • Η εξάσκηση σε τεχνικές χαλάρωσης
  • Η βελτίωση της αυτοσυγκέντρωσης στην προπόνηση και στον αγώνα
  • Μέθοδοι αποτελεσματικής ηγεσίας και επικοινωνία
  • Μέθοδοι παρακίνησης των αθλητών
  • Η ψυχολογία των αθλητών με κινητικές ιδιαιτερότητες

 Ιωάννης Θεοδωράκης, Μάριος Γούδας, Αθανάσιος Παπαιωάννου. (2002)
ISBN 960-8183-16-2
Σελίδες 432
Έκδοση 2002
Εκδόσεις A. & Π. Χριστοδουλίδη Ο.Ε
Κων. Μελενίκου 22
Τ.Κ. 54635
Τηλ: 2310-248486
Fax: 2310- 248478

BASKET

Η τροποποίηση των κανονισμών ενός αθλήματος επηρεάζει σημαντικά τόσο το ποιες ατομικές δεξιότητες χρησιμοποιούνται, όσο και την τακτική. Οι κανονισμοί κάθε αθλήματος δεν είναι απαραίτητο να αντιμετωπίζονται στην προπονητική διαδικασία ως δεδομένοι και χωρίς δυνατότητα τροποποίησης.
Αντίθετα, η τροποποίηση των κανονισμών προσφέρει μία θαυμάσια ευκαιρία για την εξάσκηση και βελτίωση συγκεκριμένων δεξιοτήτων, που θα χρησιμοποιηθούν πιο αποτελεσματικά σε κανονικές συνθήκες αγώνα. Π.χ., αν παίξουμε στην προπόνηση ένα παιχνίδι του μπάσκετ με έναν πρόσθετο κανονισμό ο οποίος απαγορεύει την ντρίμπλα, τότε οι παίκτες θα χρησιμοποιήσουν, αναγκαστικά, σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό την πάσα, αλλά και το ξεμαρκάρισμα. Έτσι, μία τροποποίηση ενός κανονισμού μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην εφαρμογή κάποιων συγκεκριμένων δεξιοτήτων και στην κατάλληλη προσαρμογή της τακτικής.
Στο εγχειρίδιο αυτό προτείνονται 'Τροποποιημένες Μορφές Παιχνιδιού' (ΤΜΠ) με σκοπό την αποτελεσματικότερη μάθηση δεξιοτήτων και τακτικών εφαρμογής τους, με στόχο την καλύτερη και πιο σωστή χρήση τους στον πραγματικό αγώνα. Με τον όρο αυτό νοούνται παιχνίδια τα οποία διατηρούν βασικούς κανονισμούς του μπάσκετ, ενώ κάθε φορά τροποποιούνται, προσθέτονται ή αφαιρούνται άλλοι, ώστε να επιτευχθεί καλύτερα η εξάσκηση συγκεκριμένων δεξιοτήτων -στόχων.

Παραδείγματα Τροποποιημένων Παιχνιδιών

Δείτε μια σχετική παρουσίαση


 Ε. Κιουμουρτζόγλου, Μ.Γούδας
ISBN 960-8183-33-2
Σελίδες 158
Έκδοση 2003
Εκδόσεις A. & Π. Χριστοδουλίδη Ο.Ε
Κων. Μελενίου 22
Τ.Κ. 54635
Τηλ: 2310-248486
Fax: 2310- 248478

BASKET

Μπορείτε να φανταστείτε έναν αγώνα μπάσκετ με δύο μπάλες; Έναν αγώνα όπου οι δύο ομάδες μπορούν να σκοράρουν σε όποιο καλάθι θέλουν; Μπορείτε να παίξετε 'Κλέφτες και αστυνόμους' χρησιμοποιώντας μια μπάλα του μπάσκετ; Το εγχειρίδιο αυτό φιλοδοξεί να προσθέσει μία πραγματικά νέα διάσταση στην διδασκαλία της καλαθοσφαίρισης σε νεαρούς αθλητές με την χρήση κατάλληλα διαμορφωμένων παιχνιδιών.

Το εγχειρίδιο περιλαμβάνει 50 Τροποποιημένα Παιχνίδια τα οποία είναι κατάλληλα για την εκμάθηση του μπάσκετ στις νεαρές ηλικίες. Υπάρχουν όμως και Τροποποιημένες Μορφές Παιχνιδιού κατάλληλες για μεγαλύτερες ηλικίες και για την ανάπτυξη σύνθετων δεξιοτήτων.

Οι συγγραφείς αναπτύσσουν ένα μοντέλο 5 σταδίων ανάπτυξης του καλαθοσφαιριστή και προτείνουν παιχνίδια για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων που απαιτούνται σε κάθε στάδιο. Ταυτόχρονα προτείνουν και μία συγκεκριμένη διδακτική μεθοδολογία για την καλύτερη επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων. Τα προτεινόμενα Τροποποιημένα Παιχνίδια καλύπτουν και τα 5 στάδια ανάπτυξης.

Τα 5 στάδια ανάπτυξης του καλαθοσφαιριστή είναι:

α: απλές ατομικές δεξιότητες, όπως π.χ. ή ντρίπλα και το σουτ

β. σύνθετες δεξιότητες, οι οποίες προκύπτουν από τη σύνθεση και την εφαρμογή δύο ή περισσότερων απλών δεξιοτήτων σε μία συνεχόμενη, π.χ. ντρίπλα και lay-up

γ. ομαδικές δεξιότητες, π.χ. η συνεργασία πολλών παικτών στην εφαρμογή ενός play ή ενός συστήματος

δ. δεξιότητες λήψης αποφάσεων ή επιλογής τακτικής, π.χ. απόφαση εκδήλωσης επίθεσης ή ελέγχου του ρυθμού

ε. δεξιότητες προσαρμογής στην ομάδα π.χ. η αποδοχή και ανάληψη ενός ρόλου που είναι αναγκαίος για την καλή λειτουργία της ομάδας από ένα παίκτη

Το εγχειρίδιο απευθύνεται σε προπονητές καλαθοσφαίρισης κάθε επιπέδου, αλλά και σε καθηγητές φυσικής αγωγής οι οποίοι θέλουν να εμπλουτίσουν τα σχετικά με την καλαθοσφαίριση μαθήματα τους με μία εντελώς διαφορετική προσέγγιση.


Ε. Κιουμουρτζόγλου, Μ.Γούδας
ISBN 960-8183-33-2
Σελίδες 158
Έκδοση 2003
Εκδόσεις A. & Π. Χριστοδουλίδη Ο.Ε
Κων. Μελενίου 22
Τ.Κ. 54635
Τηλ: 2310-248486
Fax: 2310- 248478

Ψυχολογική Προετοιμασία στο Μπάσκετ: Οδηγός για Προπονητές & Αθλητές

Τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι προπονητές έχουν αρχίσει πια να κατανοούν ότι η σωστή και πλήρης προετοιμασία θα πρέπει να δίνει την ίδια αξία σε δύο διαφορετικούς παράγοντες: εκείνον της σωματικής και εκείνον της ψυχολογικής προετοιμασίας.
Σήμερα είναι πλέον αποδεκτό ότι κάθε προπόνηση θα πρέπει να περιέχει εξάσκηση σε θέματα τεχνικής και τακτικής, στη φυσική προετοιμασία (φυσική κατάσταση), αλλά και στην ψυχολογική προετοιμασία. Όσο καλά και να προετοιμαστεί ο αθλητής στην τεχνική και στην τακτική του αθλήματός του, όσο καλά γυμνασμένος να είναι, αν δε φροντίσει και για την κατάλληλη ψυχολογική του προετοιμασία, έχει πολλές πιθανότητες να αποτύχει.

Σύμφωνα με τον «πατριάρχη» του αμερικάνικου μπάσκετ John Wooden, το μπάσκετ είναι παιχνίδι κυρίως νοητικό. Πόσο συχνά είναι τα παραδείγματα όπου αθλητές, όντως ικανοί και ταλαντούχοι, αποτυχαίνουν να έχουν καλή απόδοση στους αγώνες! Πόσο συχνά αθλητές και προπονητές αναρωτιούνται για τη διαφοροποίηση της απόδοσης μεταξύ προπονήσεων και αγώνων!
Η σωστή ψυχολογική προετοιμασία, σε συνδυασμό με την κατάλληλη φυσική κατάσταση και την προπόνηση της τεχνικής και της τακτικής του αθλήματος, αποτελεί το εφόδιο και την προϋπόθεση για την υψηλή απόδοση.

Διαβάστε περισσότερα για την ψυχολογική προετοιμασία στο μπάσκετ


Εκτύπωση   Email